اگر چه تعریف موفقیت مفهومی درونذهنی است، اما به نظر میرسد در بین کارآفرینان برجستهی دنیا قالب مشترکی از معنای واقعی موفقیت وجود دارد. برای کارآفرینان صاحبنام دنیا، این تعریف به ندرت به پول و ثروت محدود میشود. برای تعریف موفقیت از نقلقولهای ۵ کارآفرین برجسته استفاده کردیم. هیچ کدام از این ۵ کارآفرین خوشنام در تعریف موفقیت، اشارهای به پول نکردند. موفقیت مفهومی بسیار شخصیتر و البته جهانیتر از پول است؛ تعریف موفقیت در دل همهی آن اعمال و تلاشها نهفته است. در ادامه تعریف موفقیت از زبان ۵ کارآفرین سرشناس دنیا را با هم میخوانیم:
۱. سِر ریچارد برانسون
"تعریف من از موفقیت؟
هرچه فعالانهتر و عملیتر کار کنید، موفقیت را بیشتر احساس خواهید کرد."
سِر ریچارد برانسون میلیاردر انگلیسی و بنیانگذار امپراطوری ویرجین است. ویرجین گروهی از کسب و کارهای مختلف در حوزههای اپراتورهای شبکهی تلفن همراه، ناشر موسیقی و یک سری خطوط هواپیمایی بین المللی است. با این وجود برای ریچارد برانسون، آنچه بیشترین میزان اهمیت را در رسیدن به موفقیت دارد، تعامل با خودِ کار است.
چه چیزی شما را به تکاپو میاندازد؟ نسبت به چه چیزی شور و هیجان دارید؟ هر چه بیشتر در کاری که به آن علاقه دارید درگیر شوید احساس موفقیت بیشتری خواهید داشت و به احتمال بسیار زیاد در پی همین احساس موفقیت، موفق هم خواهید شد! برای رسیدن به حد اعلی موفقیت، عاشق کاری باشید که انجام میدهید.
۲. سارا بلیکلی
"تعریف شکست برای من معادل تلاش نکردن است، نه بهدست نیاوردن نتیجه."
سارا بلیکلی (Sara Blakely) بنیانگذار کمپانی اسپنکس است. بلیکلی در سال ۲۰۱۲ توسط مجله تایم بهعنوان یکی از صد نفر افراد تاثیرگذار در دنیا برگزیده شد. در سال ۲۰۱۴ نشریه فوربس او را در رتبه ۹۳ قویترین ن قرار داد. او در تعریف خود از موفقیت، شکست را معنی میکند. با تعریف شکست، موفقیت نیز تعریف میشود: تلاش و تلاش و نترسیدن از شکست. موفقیت به سراغ کسانی میآید که آمادهی امتحان کردن، ریسک کردن، شکست خوردن و دوباره برخاستن و انجام دوبارهی کارها هستند.
همانطور که سارا بلیکلی میگوید شکست یک نتیجه نیست، شکست همان تلاش نکردن است. موفقیت تنها از آمادگی و حتی علاقه برای مواجهه با شکست میآید. به نظر میرسد سارا بلیکلی، که فوربس او را جوانترین میلیاردر خودساختهی دنیا نام نهاده، با توجه به عملکردش صلاحیت کافی برای صحبت دربارهی موفقیت و نیاز به آمادگی برای شکست خوردن بهعنوان بخشی از سفر کارآفرینانه را داشته باشد.
۳. استیو جابز
"من قانع شدهام که تقریباً نیمی از آنچه کارآفرینان موفق را از کارآفرینان ناموفق جدا میکند، پشتکار است."
تا اینجا کلید موفقیت، آمادگی برای رویایی با شکست بود و فعالانه درگیر شدن با کاری که انجام میدهید. قدم بعدی در راه رسیدن به موفقیت بهطور حتم پشتکار است. موفقیت میتواند آرام آرام و در پی بارها آزمایش و سالها تلاش بهدست بیاید. آنهایی که دست از تلاش میکشند، همانند کسانی که هرگز امتحان نمیکنند، هرگز به موفقیت نخواهند رسید.
استیو جابز به ما یادآوری میکند که بخش زیادی از موفقیت در زندگی، با بازگشت به عقب و سپس حرکت مستمر به جلو بهدست میآید. ممکن است نگاه کردن به کارآفرینان دیگر و فرض موفقیت یک شبهی آنها آسان باشد، اما واقعیت به ندرت اینگونه است. آن لحظهای که این "موفقیتهای یک شبه" توجه شما را جلب میکند، آنها معمولاً سالها و حتی دههها کار و تلاش سرسختانه و طولانی برای آن انجام دادهاند. تسلیم نشوید!
۴. توری برچ
"به یاد داشته باشید: اگر خاصترین ایدهها برای همه واضح بودند، کارآفرینی وجود نمیداشت. نکتهی مشترک تمام سفرهای کارآفرینانه این است که در مسیر رسیدن به موفقیت گامهای بسیار زیادی وجود دارد."
توری برچ (Tory Burch) کارآفرین موفق و طراح مد، در رتبهی ۷۹ لیست صد زن پرقدرت دنیا قرار دارد. برچ در صحبت با کارآفرینان دیگر به اهمیت سختکوشی و ایمان به منحصر به فرد بودن و کار منحصر به فرد انجام دادن تاکید زیادی میکند.
وارد شدن به صنعت مد قطعاً کار سادهای نیست، و از طرفی کارآفرینان هنگام ورود به یک صنعت شلوغ و پررقیب، ناخوداگاه به احتمال کم موفقیت فکر میکنند. با این وجود توری برچ با تعهد تمام و کمال نسبت به مد و تخصص خود و با چشماندازی که عاشق آن بوده و با باور این موضوع که ن (مشتریان بالقوهاش!) سبک او را دوست خواهند داشت، نام تجاری چند میلیارد دلاری خود را حلق کردهاست.
از رقبای در حال پیشرفت خود نترسید. سفر شما گامهای زیادی خواهد داشت اما در نهایت آنچه شما را پیش میبرد این است که خودتان باشید و به کاری که میکنید باور داشته باشید.
۵. ایلان ماسک
"من دوست دارم مشغول انجام کارهایی باشم که دنیا را عوض میکنند."
ایلان ماسک (Elon Musk)، کارآفرین موفقی است که از پیپَل، تِسلاموتورز و سولارسیتی تا اسپیسایکس را تجربه کرده است. ماسک قطعاً از آن دسته افرادی است که تمامی فعالیتهایی که در آن درگیر بوده تغییری در دنیا بهوجود آوردهاست. در نهایت چیزی که به نظر میرشد این است که موفقیت او دقیقاً از همین مساله نشأت گرفتهاست؛ انجام کاری که تغییر ایجاد کند. و این موضوع به نکتهی اولی که ریچارد برانسون ابراز کرده بود بازمیگردد: کارهایی را انجام دهید که نسبت به انجام آنها شور و اشتیاق دارید!
ایلان ماسک میخواست بازار و همینطور مفهوم جاافتاده از وسیلهی نقلیهی الکتریکی را تغییر دهد. او این مأموریت را با راهاندازی کمپانی تسلا عملی کرد. انرژی و زور خود را برای انجام کاری صرف کنید که واقعاً نسبت به آن شور و شوق دارید و فکر میکنید واقعاً ممکن است که دنیا را تغییر دهید. ایلان ماسک البته به طور حتم اینکار را انجام داده است. این تعریف موفقیت برای ایلان ماسک، این کارآفرین جوان و خلاق بوده است.
درباره این سایت